Pages

Wednesday, 9 November 2016

Istilah Geran Tanah

Bukan sengaja tapi memang masih ramai lagi dari kalangan anak muda atau generasi baru yang masih tidak mengerti istilah-istilah yang biasa diguna pakai berkaitan dengan geran tanah. Saya sendiri pada mulanya agak keliru juga dengan istilah tapi sekarang tidak lagi. Maka saya gembira kalau dapat kongsikan pengetahuan asas ini kepada mereka yang masih tidak tahu.

Tentang Title Geran Tanah:

NT = Native Title
FR = Field Register
TL = Town Lease
CL = Country Lease
PL = Provisional Lease

Manakala beza diantara Freehold dan Leasehold adalah seperti di bawah:

Freehold / pegangan kekal
• Native Titles (N.T.)
• Field Registers (F.R.)

Leasehold / Pegangan pajakan
• Town Lease (T.L.)
• Country Lease (C.L.)
• Provisional Lease (P.L.)

Kalau tiba suatu hari nanti kita ada keinginan mahu membeli sebidang tanah  sekurang-kurangnya kita tidak rasa terlalu asing lagi dengan istilah-istilah ini. Tambah sikit-sikit pengetahuan, lama-lama jadi pandai.

tanah NT, istilah geran tanah, geran tanah, status tanah,


Sumber : Portal Jabatan Tanah Dan Ukur.

Friday, 4 November 2016

Cara Kiraan Dividen Pelaburan ASB dan Bonus ASB


Sebenarnya tak susah sangat, cuma ambil masa baca dan faham pengiraannya.

Merujuk kepada Sifu M.Ruzaini.H :
Credit to Blog Mohd Fairuz Ramli

Pengenalan ASB:-
Amanah saham bumiputra (ASB) telah dilancarkan pada tahun 1990 oleh mantan perdana menteri kita Dr mahathir.. ianya ditubuhkan sejajar hasrat kerajaan untuk meningkatkan pemilikan saham oleh bumiputra dan ianya adalah satu agenda dalam dasar ekonomi baru untuk meningkatkan taraf kehidupan rakyat bumiputra..

Sejarah Dividen Dan Bonus ASB
Jika diperhatikan kadar dividen sejak penubuhannya hingga sekarang.. kita boleh ambil kadar 7.5% sebagai benchmarking kita untuk kita guna sebagai rujukan untuk anggaran berapa Dividen yang kita akan perolehi pada tahun hadapan.


Kiraan Dividen Dan Bonus - Latihan Tekan Tubi.
Mula-mula kita cuba kira dividen.. Dividen ni dikira secara bulanan atas baki terendah bulanan..

Bercerita tentang baki terendah bulanan ni, korang tau tak apa benda ni? Korang wajib tahu tentang perkara ni.. Sebab kebanyakan dividen seperti tabung haji dikira atas baki terendah bulanan.. 

CONTOH:-
Januari 2014:- Baki dari bulan disember adalah RM1000.. Dan tiada duit masuk atau keluar… so baki terendah adalah RM1000..

Febuari 2014:- Baki dari bulan 1 adalah RM1000.. Tapi ada pengeluaran sebanyak RM400… so baki terendah adalah RM600..

March 2014:- Baki dari bulan Feb adalah RM600.. ada kemasukkan duit sebanyak RM1000.. maka baki bulan 3 adalah RM1600.. so disini baki terendah dalam bulan 3 adalah RM600 walaupun baki bulan 3 adalah RM1600..

Kes study yg aku bagi untuk ke tiga-tiga bulan ni adalah penjelasan mengenai baki terendah.. cuba korang buat kira-kira dengan jumlah-jumlah yang lain..


Contoh Kesalahan Pengiraan Dividen ASB adalah seperti yang Berikut.

Jika kita menyimpan sebanyak RM1000/month selama 12 bulan, dimana kita akan dapat simpan sebanyak RM12,000 pada penghujung tahun..

Jika dividen yang di umumkan adalah sebanyak 10%, berapakah jumlah dividen yang diperolehi?

Ramai yang membuat kiraan dividen untuk unit bernilai RM12,000 sebanyak RM1,200 dimana dividen yang diperolehi adalah 10% daripada RM12,000.

Adakah betul kita akan mendapat dividen RM1200?
Jawapannya SALAH..

nilai RM1,200 hanya akan kita perolehi jika kita simpan sebanyak RM12,000 bermula pada bulan pertama (Januari)Dan bukannya monthly saving sebanyak RM1000..

Dividen ASB dikira diatas baki minimum unit setiap bulan..
Oleh yang berkenaan, jika saving RM1000/month dan dividen yang diumumkan adalah sebanyak 10%.. maka pulangan sebenar yang kita peroleh adalah hanya 5% sahaja secara kasar iaitu sebanyak RM600 sahaja.. RM600 ini adalah kiraan kasar sahaja.. kiraan yang sebenar ditunjukkan dalam contoh2 di bawah.. :) 
———————————————————————


Pengiraan dividend ASB adalah berdasarkan pada setiap bulan keatas baki minimum dalam bulan itu. Apa yang ada perlu ada sebelum kita melakukan pengiraan ini adalah calculator dan sedikit ilmu matematik UPSR untuk mengira peratusan.

Disini saya sertakan 2 contoh case dimana

  1. Case 1:- Simpanan secara tetap sebanyak RM500/bulan
  2. Case 2:- Terdapat transaksi masuk dan keluar secara tidak konsisten pada bulan 2.
Note:- Kiraan bonus tidak ditunjukkan didalam kiraan dibawah.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Case 1:-

Simpan RM500/bulan – Mula January 2015 (27hb every month)
Dividen 7%


Kiraan dividen ASB adalah berdasarkan baki minimum setiap bulan.



div calculation

Merujuk jadual pengiraan diatas, anda tentu tertanya-tanya mengapa untuk bulan 1 tiada dividen diberikan, oleh kerana dividen dikira berdasarkan baki terendah kita dapat lihat pada awal bulan ASB kita adalah RMO dan kita hanya mula simpan duit didalam ASB sebanyak RM500 pada 27 januari.


So, diantara RM0 dengan RM500 manakah baki terendah untuk bulan januari. Jawapannya ialah RM0. Dan disebabkan itu, tiada dividen diberikan untuk bulan itu.

Pada akhir tahun, jumlah simpanan kita adalah sebanyak RM5500, kalau nak diikutkan, dividen yang sepatutnya kita akan dapat adalah sebanyak:-
RM5500 X 7% = RM385.00
Tapi kita hanya dapat RM192.50


so, disini dapat disimpulkan, jika menyimpan secara consisten selama 12 bulan, kita hanya akan mendapat lebih kurang 3.5% jer keuntungan..
————————————————————————————————————————


Case 2:-


Amar bekerja sebagai jurutera dia menetapkan untuk menyimpan sebanyak RM500 sebulan, tetapi pada bulan Februari dia telah membuat pengeluaran sebanyak RM500 dan menyimpan sebanyak RM1000 (2 kali saving), berapakah dividen yang akan amar perolehi untuk tahun 2015?

div 1
Jikalau dividen pada tahun 2015 diumumkan sebanyak 7%


Kita dapati pengeluaran berlaku pada bulan februari dan juga simpanan yang dibuat adalah sebanyak dua kali iaitu RM300 pada 2 februari dan RM700 pada akhir bulan.

Oleh kerana dividen dikira atas baki terendah pada setiap bulan. Kita dapati pada bulan februari baki terendah adalah sebanyak RM800 walaupun baki simpanan pada akhir bulan adalah sebanyak RM1300.

Kesimpulannya adalah, dividend pada bulan februari adalah diatas baki RM800 itu. Jadual dibawah menunjukkan summary baki untuk bulan Februari
div 2
Jikalau dividen pada tahun 2015 diumumkan sebanyak 7%, maka kiraan untuk dividen pada tahun 2015 untuk ASB amar adalah seperti jadual di bawah dimana Amar mendapat keuntungan dividen sebanyak RM226.33.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------


Contoh Kira Dividen ASB lagi


Macammana calculation untuk dividen, kiraannya seperti di bawah ini, ianya dikira atas baki terendah setiap bulan untuk 1 tahun itu
dividen
Seterusnya calculation untuk kira Bonus, ianya berdasarkan baki terendah setiap bulan untuk 120 bulan (10 tahun)
bonus


Ada 4 case sebagai contoh untuk perbandingan seperti jadual di bawah.

case1
kesimpulan case 1:-
Saving = RM100,000
Dividen diatas RM100,000 X 7.5% = RM7500.00

Tapi kiraan dalam jadual adalah sebanyak RM6875 sahaja kerana untuk bulan 1 tiada dividen di kira kerana baki minimum adalah RM0.
——————————————————————————————————————

case 2
Kesimpulan case 2:-
  1. Total Saving pada akhir tahun = RM6000.00
  2. Selalunya orang kira dividen macam ni = RM 6000 X 7.5% = RM450 (Kiraan yang SALAH)
  3. Sebenarnya Dividen yang dapat adalah sebanyak = RM206.25
  4. So kadar keuntungan yang sebenarnya hanya lah 3.44% sahaja.
  5. So kalau simpan secara tetap kita akan kehilangan half dari keuntungan yang diumumkan oleh PNB
——————————————————————————————————————


case 3
Kesimpulan case 3:-
  1. Total saving pada akhir tahun = RM2250.00
  2. Selalunya orang kira Dividen macam ni = RM 2250 X 7.5% = RM168.75 (kiraan yang SALAH)
  3. Sebenarnya Dividen yang dapat adalah sebanyak = RM106.88
  4. So kadar keuntungan yang sebenarnya hanya lah 4.75% sahaja dan bukannya 7.5%.
  5. Ini kerana dividen adalah dikira atas baki terendah setiap bulan.
  6. Sebagai contoh bulan 8 walaupun pada awal bulan di masukkan RM300 and jumlah simpananadalah sebanyak RM2200 pada bulan 8 itu, tapi baki minimum adalah rm1900 dan bukannya RM2200.. Ada Faham??
————————————————————————————————————————–

case 4
Kesimpulan case 4:-
  1. Total saving pada akhir tahun = RM1800.00
  2. Terdapat pengeluaran dan simpanan dilakukan sepanjang 12 bulan.
  3. Selalunya orang kira dividen macam ni = RM1800 X 7.5% = RM135 (Kiraan yang SALAH)
  4. Sebenarnya Dividen yang dapat adalah sebanyak = RM 81.88
  5. So kadar keuntungan yang sebenarnya hanya lah 4.75% sahaja dan bukannya 7.5%
  6. Ini kerana dividen adalah dikira atas baki terendah setiap bulan. and setiap pengeluaran akan merendahkan lagi baki asb pada setiap bulan.. Ada Clear??

 

Semoga bermanfaat kepada anda yang membacanya..
Follow My Facebook : Hanayori Purple
Atau Instagram : Fifie Hirano

 

Tuesday, 10 July 2012

Practical Time

Hmmm.... Rasanya dah lama tak update blog ni.... So hari ini gatal pula jari-jemari ni nak menaip entry baru dalam pos ni... Seperti yang anda semua tahu, blog ini pada suatu ketika dulu merupakan satu blog yang menceritakan mengenai produk-produk kesihatan. Namun sekarang blog ini telah dijadikan sebagai blog coretan perjalan hidupku.

So hari ini, entry yang saya tuliskan adalah mengenai hari-hari praktikal ini. Hari ini dah masuk minggu kedua saya menjalani latihan praktikal di Nusantara Languagu Center ini, dan selama itu juga saya tidak berpeluang pun menghadap laptop untuk menaip entry baru.. huhuu.. inilah kisahnya seorang yang terikat dengan masa. Tidak pernah saya impikan untuk bekerja di bawah seliaan orang lain dan terikat dengan masa pulak tu.. Maksudnya lepas ni kena kena kerja keras sikit la... Sebab taknak terikat bekerja dengan siapa-siapa maksudnya kena buat kerja sendiri..


Rasa-rasanya kerja apa yang boleh buat sendiri dan boleh dapat income lebih tinggi dari gaji seorang pekerja ye?? Hmmmm... berfikir sejenak kerja apakah itu...

Alamak.. nak siapkan kerja ofis ni pulak... so lain kali je saya sambung balik entry ini ye... Terima kasih kepada yang sudi membacanya... :)

Wednesday, 28 December 2011

Apple Stem Cell

Malus Domestica Tree
Apa itu sel stem epal??

Di Switzerland terdapat sejenis spesis pokok epal yang amat jarang ditemui yang digelar “Uttwiler Spatlauber”. Buah epal spesis ini sangat istemewa kerana ianya berupaya kekal segar selama empat bulan tanpa rosak atau mejejaskan kualitinya.

Buah epal ini mengandungi bahan anti oksidan yang tinggi manakala pohonnya pula amat ajaib kerana ia dengan sendirinya dapat memulihkan kerosakkan pada kulit, dahan dan buahnya secara semulajadi. Beberapa tahun lepas, sebuah syarikat penyelidikan bio-kimia dari switzerland, iaitu telah berjaya mencipta satu teknologi baru menghasilkan Sel Tumbuh-tumbuhan (PhytoCellTec Malus Domestica).
Teknologi PhytoCellTec Malus Domestica ini telah berjaya menghasilkan Sel Stem dari Epal yang boleh menggalakkan pertumbuhan sel kulit dan memperbaiki epidermis iaitu lapisan luar kulit. Ujian klinikal menunjukkan bahawa penggunaan 1% Sel Stem Epal akan dapat merangsang sel kulit untuk menghasilkan 80% sel stem.
Manakala ujian yang sama juga menunjukkan Sel Stem Epal dapat memperlahankan proses penuaan. Penggunaan krim pelembab, pencerah dan penegang yang mengandungi Sel Stem Epal dalam tempoh dua minggu akan dapat mengurangkan sehingga 8% kedutan serta garis halus pada bahagian mata.
Penggunaan selama 4 minggu pula akan mengurangkan kedutan dan garis halus pada bahagian tersebut sehingga 15%. Selain itu, kajian juga mendapati bahagian rambutnya yang dikumurkan Sel Stem Epal akan tumbuh semula selepas 18%.
"Sel stem epal berkesan menjadikan seseorang individu itu kembali merasai nikmat keremajaan dan menggalakkan pertumbuhan sel kulit dan membaiki epidermis iaitu lapisan luar kulit selain membentuk pigmen kulit". 
"Ia secara tidak lansung menyebabkan kulit kurang anjal dan tegang serta otot tisu pada kulit mengedut, sekaligus mempercepatkan proses penuaan," katanya ketika ditemui baru-baru ini.  Di Switzerland rata-rata penduduknya mengamalkan memakan sejenis buah epal diberi nama "Uttwiler Spatlauber" yang membekalkan banyak khasiat kepada kesihatan. 
Buah epal Uttwiler Spatlauber ini sangat istimewa kerana ia berupaya kekal segar dalam tempoh 6 hingga 8 bulan walaupun tidak diletakkan di dalam peti sejuk. 

Produk Moisturizer daripada stem sel epal boleh digunakan oleh sesiapa sahaja samaada lelaki atau perempuan tanpa was-was.  Kebanyakan orang akan kehilangan sebanyak 30% fiber kolagen ketika mereka mencecah usia 40-an dimana ianya menyebabkan kedutan dan kulit mula mengendur.  Rousselot Hydrolysed Collegen dalam sel stem epal ini membantu mempertahankan dan meningkatkan fiber kolagen yang menjadikan kulit lembut, tegang dan sihat dari dalam. 


Epal memiliki khasiat tersendiri yang juga bertindak mencantikkan kulit, sekaligus mengatasi masalah penuaan.  Ia juga mengandungi kandungan vitamin C yang tinggi dan berupaya menggalakkan pembentukan gigi, tulang, tisu bawah kulit dan rawan yang sihat.  Sel stem buah itu berkesan mengembalikan keremajaan kulit dan menggalakkan pertumbuhan sel premium kulit yang menjadi sumber utama untuk membaiki epidermis iaitu lapisan luar di samping menggalakkan pembentukan pigmen kulit.


Tuesday, 27 December 2011

Mutiara Kata


Hari ini sebelum kita mengatakan kata-kata yang tidak baik,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat berkata-kata sama sekali.

Sebelum kita mengeluh tentang rasa dari makanan,
Fikirkan tentang seseorang yang tidak punya apapun untuk dimakan.

Sebelum anda mengeluh tidak punya apa-apa,
Fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta dijalanan.

Sebelum kita mengeluh bahawa kita buruk,
Fikirkan tentang seseorang yang berada pada keadaan yang terburuk di dalam hidupnya.

Sebelum mengeluh tentang suami atau isteri anda,
Fikirkan tentang seseorang yang memohon kepada Tuhan untuk diberikan teman hidup.

Hari ini sebelum kita mengeluh tentang hidup,
Fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu cepat.

Sebelum kita mengeluh tentang anak-anak kita,
Fikirkan tentang seseorang yang sangat ingin mempunyai anak tetapi dirinya mandul.

Sebelum kita mengeluh tentang rumah yang kotor kerana pembantu tidak mengerjakan tugasnya,
Fikirkan tentang orang-orang yang tinggal dijalanan.

Dan di saat kita letih dan mengeluh tentang pekerjaan,
Fikirkan tentang pengangguran, orang-orang cacat yang berharap mereka mempunyai pekerjaan seperti kita.

Sebelum kita menunjukkan jari dan menyalahkan orang lain,
Ingatlah bahawa tidak ada seorangpun yang tidak berdosa.

Dan ketika kita sedang bersedih dan hidup dalam kesusahan,
Tersenyum dan berterima kasihlah kepada Tuhan bahawa kita masih hidup!



hanayoripurple.blogspot.com

Sumber: http://mutiarakatahikmah.blogspot.com/

Monday, 26 December 2011

Mengapa Perlunya Rawatan Muka

Umumnya, kita wanita, wanita terutamanya, yang sering terdedah dengan persekitaran yang menjadi punca masalah-masalah pada wajah, seperti kulit berminyak, bintik hitam, bintik putih, jerawat, pori-pori terbuka dan pigmentasi.

Apabila masalah-masalah ini berlaku pada wajah kita, jadi kita perlu membuat rawatan muka sekurang-kurangnya seminggu sekali. Setiap hari, kita perlu mencuci muka 2 kali sehari. Sekadar mencuci muka sebenarnya tidak cukup untuk menghilangkan kotoran yang terlekat pada kulit kita setelah sekian lama. Jadi kita perlu menjalani rawatan muka.

Wajah kita pula terdapat berbagai jenis. Ada yang jenis berminyak, jenis kering, jenis kombinasi dan jenis sensitif. Setiap jenis wajah memerlukan rawatan yang berbeza. Kulit yang kering memerlukan pencuci dengan kadar kelembapan yang tinggi berbanding kulit yang jenis berminyak. Bahan dalam pencuci untuk kulit sensitif perlu lembut dan tidak mempunyai bahan yang boleh merengsakan kulit. Kulit berminyak digalakan dicuci dengan pencuci yang berbentuk gel. 

Rawatan muka atau sepertimana kata orang sekarang, facial, perlu dibuat sekurang-kurangnya sebulan sekali. Kulit yang bermasalah perlu menjalani facial seminggu sekali.

Rawatan muka bertujuan untuk membuang segala kotoran yang terlekat pada kulit wajah akibat pencemaran dan solekan yang tidak dapat dibersihkan dengan sempurna bagi mengelakkan masalah-masalah seperti bintik hitam, bintik putih, jerawat dan sebagainya akan timbul.

Produk juga memainkan peranan yang penting untuk rawatan muka yang baik. Produk yang menggunakan bahan kimia yang banyak lama-kelamaan akan menimbulkan masalah pada kulit. Tentukan produk yang sesuai dengan jenis kulit sebelum menjalani rawatan muka atau membeli produk untuk kegunaan harian.

Produk asas yang perlu ada sebagai kegunaan harian adalah pencuci, penyegar dan pelembab. Produk tambahan pula adalah skrub, masker, krim mata, penanggal solekan, kawalan jerawat (untuk kulit berjerawat), rawatan tompokan (untuk menghilangkan parut), Serum pembaikan (untuk anti-penuaan) dan lain-lain yang dirasakan perlu termasuk losyen penghalang sinaran uv yang berbahaya kepada kulit kita.

Dengan persekitaran kerja dan udara yang semakin tidak sihat masa kini, wajarlah kita menjaga kulit wajah, menjalani rawatan wajah dan melindungi sebaiknya. Bagi saya, senang saja. Mencegah lebih baik dari mengubati. Atau anda mahu kelihatan tua sebelum masa?

Walaupun anda bekerja ditempat yang redup dan menggunakan pendingin udara, tidak bermaksud kulit anda terlindung sepenuhnya. Pendingin udara sebenarnya mengeringkan kulit muka dan menjadikan kulit anda cepat berkedut sebelum waktu. Alangkah bahayanya jika kulit wajah kita tidak dilindungi sepenuhnya.

Jadi, amalan harian yang perlu anda lakukan adalah, pencuci, penyegar dan pelembab. Sementara yang perlu anda lakukan 2 kali seminggu semua yang asas termasuk skrub dan mask. Jika anda sangat mementingkan kesihatan dan kecantikan, jadikan ini sebagai amalan anda. Di samping mengambil makanan dan suplimen yang tubuh anda perlukan. Insya Allah. Anda akan lebih kelihatan sihat dan meyakinkan.

Sekian dulu. Ingat ya, no woman are born ugly, they only can be lazy. 

Sunday, 25 December 2011

Masalah Jerawat



Sangat sayang kan jika muka anda diselubungi masalah jerawat seperti gambar di atas. Masalah jerawat menyebabkan kita merasa rendah diri, kurang keyakinan diri, tidak selesa bergaul dengan kawan-kawan sekaligus menyebabkan kita tertekan.


Jerawat adalah masalah anak muda tetapi ia juga melibatkan orang dewasa. Jerawat terjadi bila kelenjar minyak mengeluarkan terlalu banyak minyak dan sebum di kulit terutamanya di muka , dada dan belakang iaitu kawasan yang mempunyai banyak bulu roma.
Liang minyak yang tersumbat akan menjadi bintik putih jika ia terjadi di bawah kulit atau bintik hitam jika di lapisan luar kulit. Kulit akan menjadi kemerahan jika radang terbentuk di sekeliling liang tersebut.
Lebih besar kawasan radang lebih mudah terbentuk nanah dan akan meninggalakan parut jerawat jika tiada perawatan dan ubat yang sesuai. Menghilangkan parut jerawat lebih sukar bila perawatan diabaikan.
Wajah muka yang penuh dengan parut jerawat sudah tentu menghilangkan seri dan keyakinan diri.
Punca jerawat
  • Faktor hormon terutama untuk perempuan dalam lingkungan umur subur adalah punca utama masalah jerawat. Majoritinya adalah dalam belasan tahun dan awal 20 ‘an.
  • Faktor seperti ahli keluarga yang banyak jerawat juga memainkan peranan.
  • Penggunaan pil perancang, ubat steroid, vitamin B12.
  • Kosmetik, pakaian yang ketat atau apa saja yang menutup liang minyak memberi masalah jerawat di kulit.
  • Sesetengah dari jerawat timbul dari ketegangan dan stress emosi yang dihadapi setiap hari. Ini mungkin dari penghasilan minyak dan sebum dikulit yang bertambah.
  • Terdedah kepada asap dan bahan kimia atau faktor alam sekitar seperti cuaca panas.
Kebanyakan jerawat akan hilang sendiri jika kulit sentiasa bersih dan sihat. Tetapi sesetengahnya boleh menjadi teruk dan kronik.
Cara-cara Merawat & Mencegah Jerawat
Produk Aesthetic4Skin adalah satu-satunya produk yang mampu mengatasi masalah jerawat anda.
Aesthetic4Skin mempunyai 2 jenis produk iaitu DermaGLow Gel & DermaShine Day Care.
1. Gunakan DermaGlow Gel terlebih dahulu untuk Membuka Liang yang tersumbat.

DermaGlow Gel mampu Menghilangkan jerawat anda dalam masa kurang dari 12 jam kerana DermaGlow Gel mempunyai bahan kandungan 100% daripada tumbuh-tumbuhan iaitu ekstrak bearberry, stem sel epal, ekstrak bunga raya, ekstrak kayu sugi, enzim betik, protien soya hidrosis dan banyak lagi.


Kandungan Bahan Utama:
01. Ekstrak Bearberry
  • Menyamaratakan Kekusaman kulit tidak sekata.
  • Anti bakteria & anti oksidan yang membersihkan kulit.
  • Mengaktifkan sel kulit baru.
02. Sel Stem Epal
  • Sangat berkesan untuk merawat kulit wajah.
  • Mempunyai fungsi khusus untuk memperbaiki, menegang serta menganjalkan.
  • Anti kedutan & anti penuaan yang hebat.
03. Ekstrak Bunga Raya
  • Menegangkan kulit secara semulajadi.
  • Dikenali sebagai “Botox Plant” kerana mempunyai kandungan botox semulajadi.
  • Memberi kesan keredaan pada kulit.
  • Menghilangkan kedutan dan memberi kulit yang sihat & berseri.
04. Ekstrak Kayu Sugi
  • Merupakan agen pemutihan kulit.
  • Melindungi kulit daripada cahaya UVA & UVB.
  • Menghalang kedutan & memberi kulit yang sihat & berseri.
05. Enzim Betik
  • Bersifat senang menyerap.
  • Bahan semulajadi untuk memutih dan melembabkan kulit.
  • Berupaya memegang kelembapan kulit.
  • Menjadikan kulit kekal lembab & gebu sepanjang hari.
06. Protien Soya Hidrolisis
  • Agen pengelupasan yang terbaik.
  • Memberi kulit yang bersinar dan berseri.
  • Kesan yang ketara berbeza untuk setiap kali penggunaan.
2. Selepas penggunaan DermaGlow Gel, gunakan pula produk Dermashine Day Care. DermaShine Day Care ini mampu mengembalikan kulit yang muda dan tanpa cela hanya dalam masa 5 minit…

DermaShine Day Care juga 100% diperbuat daripada ekstrak tumbuh-tumbuhan dan tidak mempunyai bahan kimia. Antara bahan kandungan DermaShine Day Care adalah Ekstrak Bearberry, Sel Stem Epal, Ekstrak Bunga Raya, Ekstrak Kayu Sugi, Minyak Jojoba, Vitamin E, B5, dan banyak lagi.

Kandungan Bahan Utama:
01. Ekstrak Bearberry
  • Menyamaratakan kekusaman kulit tidak sekata.
  • Anti bakteria dan anti oksidan yang membersihkan kulit tidak sekata.
  • Mengaktifkan sel kulit baru.
02. Sel Stem Epal
  • Sangat berkesan untuk merawat kulit wajah.
  • Mempunyai fungsi khusus untuk memperbaiki, menegang serta mengajalkan.
  • Anti kedutan & anti penuaan yang hebat.
03. Ekstrak Bunga Raya
  • Menegangkan kulit secara semulajadi.
  • Dikenali sebagai “Botox Plant” kerana mempunyai kandungan botox semulajadi.
  • Memberi kesan keredaan pada kulit.
  • Menghilangkan kedutan dan memberi kulit yang sihat & berseri.
04. Ekstrak Kayu Sugi
  • Merupakan agen pemutihan kulit.
  • Melindungi kulit daripada cahaya UVA & UVB.
  • Menghalang pigmentasi dan menghentikan daripada terus berkembang.
05. Minyak Jojoba
  • Menyeimbangkan kadat sebum dikulit wajah.
  • Amat efektif untuk melembut, melembab dan menghaluskan kulit.
  • Bahan yang dapat mneghapuskan bakteria yang mengakibatkan pertumbuhan jerawat.
06. Vitamin E
  • Menjadikan kulit lebih muda dengan membantutkan sel penuaan yang berpunca dati kesan radikal bebas.
  • Mampu mneghilangkan kesan parut.
  • Bertindak sebagai anti oksidan serta melindungi kulit daripada infeksi luaran.